Recensie 50 tinten grijs film; Wat vonden wij ervan?

recensie-50-tinten-grijs

Daar zaten we dan, met drie vriendinnen en drie bakken popcorn bij de première van 50 tinten grijs. De verwachtingen waren hoog, mede omdat de hype ook zo groot was. Zijn deze ook waargemaakt?

Het verhaal

Vijftig tinten grijs vertelt hoe de literatuurstudente Anastasia Steele onverwachts in aanraking komt met de charismatische, mysterieuze miljardair Christian Grey. Ze is direct betoverd door hem, maar probeert hem uit haar hoofd te zetten: hij is te rijk en te hoog gegrepen voor haar. Totdat Grey op een dag ineens in de winkel staat waar ze parttime werkt. Tussen hun ontstaat een seksuele relatie die gebaseerd is op dominantie, bondage en expliciet beschreven seksscènes.

Wat vonden wij van 50 shades?

We hebben de film uitgebreid besproken en we zitten -the day after- nog steeds met gemengde gevoelens. Geen overtuigende ‘ja’ dus. Waarom niet? Wij somde de plus- en minpunten voor je op!

Look & feel van de film

De filmlocaties en de settings zijn overweldigend; Zijn veel te grote poepchique huis, de helikopter, de piano met uitzicht over Seattle, de prachtige auto’s en zijn te grote office laten je even helemaal wegdromen. Ook de muziek is goed gekozen en de hoofdrolspelers goed gecast. Jamie Dornan speelt een felbegeerde man die je met zijn uiterlijk, goddelijke lichaam en mysterieuze blik in no time in kan pakken. Alleen daarom zou je al naar de film moeten gaan. Dakota Johnson brengt haar rol als groen studentje ook erg geloofwaardig, dus al met al een goede basis voor een prima filmsfeer.

Identificatie tekort

Dat gezegd hebbende, ontbrak er toch iets in de film waardoor wij niet helemaal meegesleept werden. Vooraf waren we in de veronderstelling dat we -na het zien van de film- het verborgen verlangen naar dominante seks zouden opwekken, maar bleken zijn sekswensen een te-ver-van-ons-bed-show.

Natuurlijk kun je je voorstellen dat je ingepakt wordt door zijn charmes, uiterlijk en verleidingstechnieken, maar zijn karakter neigt toch teveel naar het ziekelijke, veroorzaakt door een jeugdtrauma. Dat maakt het minder aantrekkelijk, soms zelfs een beetje scary. Geregeld dachten wij ‘runnn Ana runnn’, waardoor we ons niet helemaal konden identificeren met haar. Wij waren ook heel benieuwd naar het achterliggende verhaal van zijn trauma’s, maar daarvoor moet je niet bij deze film zijn. Het verhaallijn is, zoals verwacht, heel dun en heeft geen verdere diepgang.

Seksscènes

Ook de seksscènes waren redelijk braaf en zijn niet verder gekomen dan bondage en zweepjes. Voor iedereen die verwacht naar erotische soft porn te gaan, zal hierin teleurgesteld worden. Wat vooral overblijft is de romantiek en zijn hang naar BDSM. Met het open einde kan dit wellicht in de volgende delen nog uitgewerkt worden, maar het blijft een Hollywood productie dus we denken van niet.

Gaan of niet?

Ben je geboeid door het boek of getriggerd door de enorme hype, dan moet je gewoon even gaan om in ieder geval je eigen mening te vormen. Zijn looks zullen ervoor zorgen dat je geen spijt zult krijgen. Leg de verwachtingen van het verhaal niet te hoog, trek een dozijn vriendinnen van de bank en je zult een vermakelijke avond hebben!

Ben jij benieuwd of heb je alvast zin in een voorproefje? Bekijk dan hier de trailer!